Τροπολογία «πακέτο» για: «επαγγελματίες αγρότες», συγχωνεύσεις συνεταιρισμών, σχέδια βόσκησης, τι αλλάζει
Σειρά ρυθμίσεων για τις γαίες υψηλής παραγωγικότητας, τα αλιευτικά σκάφη, τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς, τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων σε τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμουγια το «Ενιαίο ρυθμιστικό πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού – ΔΗΜΗΤΡΑ, σύσταση και λειτουργία φορέα διαχείρισης Παραδοσιακού Ελαιώνα Άμφισσας και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της αγροτικής ανάπτυξης».
Αλλαγές για αγροτικούς συνεταιρισμούς
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, αρχικά θα δίνεται η δυνατότητα απορρόφησης Αγροτικών Συνεταιρισμών που δεν λειτουργούν, από ήδη υφιστάμενο Αγροτικό Συνεταιρισμό, μετά από σχετική απόφαση της εποπτεύουσας Αρχής με σκοπό την αξιοποίηση της περιουσίας τους.
Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα σε αγροτικούς Συνεταιρισμούς που ουδέποτε προχώρησαν σε εγγραφή στο Εθνικό Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΜΑ), αλλά απέκτησαν νομική προσωπικότητα λόγω της καταχώρισης του καταστατικού τους στο Βιβλίο Μητρώου Αγροτικών Συνεταιρισμών που τηρούνταν στα κατά τόπους Ειρηνοδικεία, και παρέμειναν ανενεργοί, να λυθούν και να τεθούν σε εκκαθάριση, προκειμένου να εκποιηθεί η περιουσία τους.
Τα Άρθρο 3 της συγκεκριμένης τροπολογίας αναφέρει τα εξής:
Ρυθμίσεις για τη συγχώνευση και λύση Αγροτικών Συνεταιρισμών-Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 29 και παρ. 2 άρθρου 31 ν. 4673/2020
1. Στην παρ. 1 του άρθρου 29 του ν. 4673/2020 (Α’ 52), περί συγχώνευσης και μετατροπής Αγροτικών Συνεταιρισμών, προστίθενται δεύτερο και τρίτο εδάφια για τις περιπτώσεις συγχώνευσης δια απορρόφησης Αγροτικών Συνεταιρισμών και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Δύο (2) ή περισσότεροι ΑΣ μπορεί να συγχωνευθούν είτε με τη σύσταση νέου ΑΣ, στον οποίο ενσωματώνονται οι συγχωνευόμενοι, είτε με την απορρόφηση ενός (1) ή περισσότερων υφιστάμενων ΑΣ από άλλον, ο οποίος ήδη λειτουργεί. Σε περίπτωση ΑΣ που η λειτουργία του κατέστη παράνομη ή δεν υπέβαλε στο ΕΜΑΣ τις ετήσιες χρηματοοικονομικές του καταστάσεις για δύο (2) συνεχή έτη ή αδράνησε για δύο (2) τουλάχιστον συνεχείς διαχειριστικές χρήσεις ή συνάγεται εγκατάλειψη του σκοπού του, λόγω ανύπαρκτης δραστηριότητας ή δεν είναι εγγεγραμμένος στο ΕΜΑΣ και το καταστατικό του έχει καταχωρισθεί στο Βιβλίο Μητρώου Αγροτικών Συνεταιρισμών που τηρούνταν στα κατά τόπους ειρηνοδικεία, δύναται να συγχωνεύεται με απορρόφηση από ήδη υφιστάμενο και λειτουργούντα ΑΣ μετά από αίτημά του προς την εποπτεύουσα Αρχή, η οποία εκδίδει σχετική απόφαση. Στην περίπτωση αυτή η παρ. 2 εφαρμόζεται αναλογικά.».
2. Η παρ. 2 του άρθρου 31 του ν. 4673/2020, περί λύσης Αγροτικών Συνεταιρισμών, αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η εποπτεύουσα Αρχή υποχρεούται, χωρίς καθυστέρηση να προβεί στις ενέργειες της περ. ε της παρ. 1, από τη στιγμή που θα λάβει με οποιονδήποτε τρόπο γνώση, ιδίως μετά από έγγραφο αίτημα μέλους του ΑΣ, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις της περίπτωσης αυτής, ακόμα και όταν πρόκειται για ΑΣ που ενώ δεν είναι εγγεγραμμένος στο ΕΜΑΣ, το καταστατικό του έχει καταχωρισθεί στο Βιβλίο Μητρώου Αγροτικών Συνεταιρισμών που τηρούνταν στα κατά τόπους Ειρηνοδικεία».
Διαχειριστικά σχέδια βόσκησης
Την τροποποίηση διατάξεων σχετικά με τον τρόπο κάλυψης της δαπάνης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, προβλέπει επίσης η τροπολογία.
Συγκεκριμένα, αντιμετωπίζεται από τα οριζόμενα έσοδα των Περιφερειών (από μισθώματα για τα δικαιώματα χρήσης βοσκής) και η δαπάνη αναθεώρησης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, για τις βοσκήσιμες γαίες της χώρας.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με την προτεινόμενη ρύθμιση αντιμετωπίζεται το ζήτημα της δαπάνης για την εκπόνηση, εφαρμογή και αναθεώρηση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης και της απόδοσης των μισθωμάτων στο ΥπΑΑΤ σε περίπτωση εκπόνησης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης. Επίσης, αποσαφηνίζεται ότι η δαπάνη δύναται να καλύπτεται από τους πόρους του Ταμείου Γεωργίας και Κτηνοτροφίας, σε περίπτωση που δεν αρκούν τα έσοδα από τα μισθώματα για τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής.
Συνοπτικά με την τροπολογία εισάγονται τα εξής:
1.Περιλαμβάνονται στη διαδικασία χαρακτηρισμού αγροτεμαχίων ως γης υψηλής παραγωγικότητας του ν. 2637/1998 και οι αναφερόμενες περιπτώσεις εκτάσεων για τις οποίες έχει παρέλθει χρονικό διάστημα άνω των σαράντα (40) ετών από την κύρωση του σχετικού αναδασμού.
2.Παρέχεται άπαξ, στα αναφερόμενα αλιευτικά σκάφη και υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, η δυνατότητα αύξησης της χωρητικότητας ή και της ισχύος των κινητήρων πρόωσης, στο πλαίσιο διαχείρισης της πλεονάζουσας αλιευτικής ικανότητας.
3.Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με τη συγχώνευση και λύση Αγροτικών Συνεταιρισμών (Α.Σ.). Συγκεκριμένα, παρέχεται η δυνατότητα:
– συγχώνευσης Α.Σ. με απορρόφηση, από ήδη υφιστάμενο και σε λειτουργία Α.Σ. μετά από απόφαση της οικείας εποπτεύουσας Αρχής,
– λύσης των Α.Σ. που δεν είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών (Ε.Μ.Α.Σ.).
4.Συμπεριλαμβάνεται εφεξής στον ορισμό του “επαγγελματία αγρότη”, της “αγροτικής εκμετάλλευσης” και της “αγροτικής δραστηριότητας” του άρθρου 2 του ν. 3874/2010 και η αλιεία σε μισθωμένα δημόσια ιχθυοτρόφα ύδατα και λιμνοθάλασσες.
5.Προβλέπεται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, η ελεύθερη διάθεση ακινήτων τα οποία παραχωρήθηκαν για συγκεκριμένο σκοπό δυνάμει διατάξεων που έχουν καταργηθεί με τον ν.4061/2012, μετά την εκπλήρωση του σκοπού για τον οποίο παραχωρήθηκαν.
6.Τροποποιούνται – συμπληρώνονται οι διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 4351/2015 σχετικά με τον τρόπο κάλυψης της δαπάνης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης. Συγκεκριμένα, αντιμετωπίζεται από τα οριζόμενα έσοδα των Περιφερειών (από μισθώματα για τα δικαιώματα χρήσης βοσκής) και η δαπάνη αναθεώρησης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, για τις βοσκήσιμες γαίες της χώρας.
Δείτε την τροπολογία ΕΔΩ