ΦΠΑ: Ασήκωτο το καλάθι της νοικοκυράς με ή χωρίς φόρο
Με τα φρένα σπασμένα συνεχίζει να… γονατίζουν τα νοικοκυριά οι τιμές σε βασικά καταναλωτικά αγαθά με ή χωρίς ΦΠΑ.
Το καλάθι της νοικοκυράς έχει επιβαρυνθεί με τιμές – φωτιά με αποτέλεσμα να προβληματίζει ιδιαίτερα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), και συγκρίνοντας τις τιμές που βασίζονται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι τιμές στην Γαλλία ήταν 18% υψηλότερες σε σχέση με την Ελλάδα, στη Βρετανία ήταν υψηλότερες κατά 7% , στην Ισπανία κατά 3%, στην Ιταλία κατά 7%, ενώ στην Πορτογαλία οι τιμές βρίσκονται περίπου στα ίδια επίπεδα με την Ελλάδα.
Όμως, η εικόνα αλλάζει σημαντικά εάν αφαιρεθεί ο ΦΠΑ, ο οποίος είναι διαφορετικός σε κάθε χώρα.
Στην Ελλάδα ο ΦΠΑ είναι 24% ενώ αν αφαιρεθεί είναι 13%. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από τη Βρετανία (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Έρχονται και νέες αυξήσεις
Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι αναμένεται να ανατιμηθούν πάνω από 100 προϊόντα μέχρι τέλη Απριλίου. Τρόφιμα και απορρυπαντικά βρίσκονται πρώτα στη λίστα των αυξήσεων.
Τα 7 στα 10 στελέχη της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου δηλώνουν ότι έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές μέσα στο έτος, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα ο CEO της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας. Ειδικότερα, σε δείγμα 32 διευθυνόντων συμβούλων από επιχειρήσεις της οργανωμένης λιανικής και της βιομηχανίας, προκύπτει πως σε ποσοστό 68% απάντησαν ότι θα υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις τιμών εφέτος.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι νέες ανατιμήσεις θα κινηθούν έως 5% σύμφωνα με το 35% των ερωτηθέντων, ενώ 1 στους 2 απάντησε ότι οι ανατιμήσεις θα φθάσουν έως το 10%. Υπάρχει δε και ένα μικρό ποσοστό 6% που απάντησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φθάσουν το 20%. Το εντυπωσιακό είναι πως οι ανατιμήσεις θα γίνουν όταν οι καταναλωτές εξαντλημένοι από την ακρίβεια μειώνουν τις αγορές ακόμη και τροφίμων πρώτης ανάγκης, καθώς και βασικών αγαθών καθημερινής χρήσης.