Αυτοκινητόδρομος Ε65 (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Πώς προχωρούν οι εργασίες, πότε ολοκληρώνονται βασικά τμήμα του project
Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι κατασκευαστικές εργασίες από την ΤΕΡΝΑ, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (που έχει αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου) στον μεγάλο αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας, γνωστός και ως Ε65, που «φιλοδοξεί» όχι μόνο να συνδέσει οδικά τη «ραχοκοκαλιά» της χώρας αλλά και να φέρει πιο κοντά τη βόρεια και δυτική Ελλάδα (Δυτική Μακεδονία).
Όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, τα έργα προχωρούν με σημαντικό ρυθμό προόδου τόσο στο νότιο, κυρίως, τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) στο οποίο έχουν αγγίξει ή και ξεπεράσει το 90%, όσο και στο βόρειο (Τρίκαλα έως τον κόμβο Εγνατίας Οδού), που ως γνωστόν έχει παρουσιάσει κάποιες καθυστερήσεις, με το «τέμπο» προόδου να έχει ξεπεράσει ήδη το 23% (ειδικότερα ανέρχεται σε 23,2164%, για αυτό και εγκρίθηκε προ εβδομάδας η καταβολή 38 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο Κεντρική Οδός, ως πληρωμή της 4ης καταβολής της Χρηματοδοτικής Συμβολής Δημοσίου της Τροποποιημένης Σύμβασης Παραχώρησης).
Τα χρονικά ορόσημα
Μάλιστα, για το νότιο τμήμα αναμένεται η ολοκλήρωσή του ακόμα και εντός του 2023 ή εντός του 2024, ενώ γενικότερα ο οδικός άξονας ολοκληρώνεται πλήρως το 2025. Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του βόρειου τμήματος έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, άνω των 442 εκατ. ευρώ, από το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπενθυμίζεται ότι έχει δοθεί στην κυκλοφορία τμήμα 14,2 χλμ., από πέρυσι το καλοκαίρι, στο κομμάτι από την αρχή του Ε65 πριν τη Λαμία έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Καρπενησίου. Το Βόρειο τμήμα, μήκους 70,5 χλμ. ξεκινά από τον Α/Κ Τρικάλων, καταλήγει στην Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών και η διάρκεια κατασκευής του έχει οριστεί στα 3 χρόνια.
Όπως πρόσφατα είχε αναφέρει και ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, σε μια αποτίμηση του κυβερνητικού έργου, «για το Βόρειο Τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και ήδη το έργο έχει ξεπεράσει το 23%. Εντός του 2023 θα παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί και το σύνολο του Νότιου Τμήματος, ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα που έχει ξεπεράσει το 90%». Σύμφωνα με τον ίδιο, ολοκληρώθηκε η διαιτησία για το τμήμα στο οποίο συναντάται ο άξονας με τον σιδηρόδρομο. Πρόκειται για το σημείο το οποίο βρίσκεται πριν τη σήραγγα Όθρυος (στο 21,8 χλμ. του οδικού άξονα) και το οποίο είναι ο «συνδετήριος κρίκος» μεταξύ του πεδινού και του ορεινού τμήματος του νότιου τμήματος του Ε65 και για το οποίο αποφασίστηκε αλλαγή της χάραξης με αποτέλεσμα τα έργα πλέον να προχωρούν κανονικά.
«Ραχοκοκαλιά» της Κεντρικής Ελλάδας – Τα χαρακτηριστικά
Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της Κεντρικής Ελλάδας και ταυτόχρονα αναβαθμίζει τη σύνδεση με τη Δυτική Μακεδονία και το εξωτερικό μέσω της Εγνατίας Οδού. Αυτό σημαίνει:
– Στην οικονομία: 1.000 νέες θέσεις εργασίας την περίοδο της κατασκευής, 0,5% συμβολή στο ΑΕΠ.
– Στις μεταφορές: 181,5 χλμ. σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου θα συνδέουν το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, την πύλη της Ελλάδας στην Κεντρική Ευρώπη, με το λιμάνι του Βόλου, ενώ και το ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες.
– Στον τουρισμό: Το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά από 3 ώρες και 15 λεπτά σήμερα.
Ειδικότερα:
Το σύνολο του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 έχει μήκος περίπου 181 χλμ. και περιλαμβάνει τα εξής τμήματα:
– Στην παρούσα φάση, στον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος (Ε-65) έχει παραδοθεί και λειτουργεί πλήρως το τμήμα από Α/Κ Ξυνιάδας έως και τον Α/Κ Τρικάλων συνολικού μήκους 77,5 χιλιομέτρων, καθώς και 14,2 χλμ. του νότιου τμήματος (Ημικομβος Ε65 στον Α.Θ.Ε. έως Α/Κ Καρπενησίου).
– Το Νότιο Τμήμα του Ε65, έχει συνολικό μήκος 32,5 χλμ. Με την ολοκλήρωσή του θα συνδεθεί με το εν λειτουργία τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα, στον Ανισόπεδο Κόμβο Ξυνιάδας.
– Το Βόρειο τμήμα του Ε65 (Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Εγνατίας, συμβολή 15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών), του οποίου η κατασκευή ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2021 έχει συνολικό μήκος 70,5 χλμ. και προϋπολογισμό 442,1 εκατ. ευρώ. Οι εργασίες κατασκευής του εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν συνολικά 36 μήνες και θα τονώσουν την απασχόληση με περισσότερες από 1.000 νέες θέσεις εργασίας, συνεισφέροντας περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.
Στα σημαντικότερα τεχνικά χαρακτηριστικά του συναντάμε:
- 15 Κόμβους
- 6 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
- 3 Σταθμούς Πυροσβεστικής Και Τροχαίας
- 7 x 2 Σήραγγες (Συνολικό Μήκος 18,3 χλμ.)
- 146 Γέφυρες, Άνω και Κάτω Διαβάσεις
- 88 Διαβάσεις Πανίδας
Ποια είναι τα οφέλη για την περιοχή, τις μεταφορές, τη Δυτική Ελλάδα και την οικονομία
Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) (Λαμία – Καρδίτσα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός) εντάσσεται στο Διευρωπαϊκό δίκτυο αξόνων (Transeuropean Network) και αποτελεί την ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας. Αναμένεται ότι θα συμβάλει δραστικά στην ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, θα μειώσει τα ατυχήματα, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις. Με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 30 λεπτά, αντί των 2 ωρών και 30 λεπτά σήμερα.
Θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας και ειδικά των περιοχών της Θεσσαλίας καθώς και της Δυτικής Μακεδονίας, ενόψει μάλιστα και του εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής αυτής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη, αλλά και της Ηπείρου, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα την προσπελασιμότητα προς το εξωτερικό, δίδοντας έτσι την δυνατότητα ενίσχυσης της περιφερειακής ανάπτυξης, του τουρισμού και της εμπορευματικής διακίνησης σε μια περιοχή με ιδιαίτερες δυνατότητες περαιτέρω οικονομικής ανάπτυξης, συμβάλλοντας παράλληλα στην μείωση του ποσοστού ανεργίας.
Επίσης, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας – που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη – με το λιμάνι του Βόλου, θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια και η χώρα μας θα αποκτήσει σύνδεση με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.
Στην ιστοσελίδα της εταιρείας παραχώρησης σημειώνεται ότι ο αυτοκινητόδρομος Ε 65 διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και διασχίζει τον κάμπο της Φθιώτιδας, την οροσειρά της Όθρυος, το Θεσσαλικό κάμπο και τον Πηνειό ποταμό περνώντας πλησίον των πόλεων Καρδίτσας, Τρικάλων, Καλαμπάκας μέχρι τους πρόποδες των Αντιχασίων, τον Ίωνα ποταμό και την οροσειρά των Χασίων για να ενωθεί τελικά με την Εγνατία Οδό στο Δρυμό της Πίνδου.
Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και της Περιφέρειας. Κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη και επί της ουσίας συνδέει την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα. Ο σχεδιασμός του βασίζεται σε σύγχρονα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα, με σεβασμό προς το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, στοχεύοντας στην ασφάλεια και άνεση των χρηστών και στην εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής εξοικονόμησης χρόνου και καυσίμων.
www.insider.gr