Αλλάζουν οι κανόνες για τους κακοπληρωτές: Πότε θα κόβεται το ρεύμα για απλήρωτους λογαριασμούς
Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκονται απο χθες οι προτάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Υδάτων και Ενέργειας για τον «ενεργειακό τουρισμό» και τους καταναλωτές με απλήρωτους λογαριασμούς.
Οι προτάσεις αυτές στοχεύουν στη διαμόρφωση ενός νέου πλαισίου αλλαγής προμηθευτή – που αφενός θα διαφύλασσει το θεμελιώδες δικαίωμα του να αλλάζει πάροχο χωρίς περιορισμούς κι αφετέρου θα αποτρέπει την καταχρηστική άσκηση του εν λόγω δικαιώματος από στρατηγικούς κακοπληρωτές που συσσωρεύουν ανεξόφλητες οφειλές.
Σημειώνεται – πως σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΕΝ τον Νοέμβρη του 2023 – ως στρατηγικός κακοπληρωτής νοείται «ο καταναλωτής που έχει προβεί σε συστηματική αλλαγή τουλάχιστον δύο προμηθευτών εντός πενταετίας και με αρχή την 1η.1.2020, χωρίς να αποπληρώσει ή να διακανονίσει τις οφειλές του».
Οι στρατηγικοί κακοπληρωτές δεν θα μπορούν να αλλάξουν προμηθευτή, χωρίς να αποπληρώσουν ή διακανονίσουν τις οφειλές τους στον τρέχοντα προμηθευτή, διεμήνυε τότε το υπουργείο.
Η προθεσμία εξόφλησης του λογαριασμού ξεκινά από την ημερομηνία αποστολής του και δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 20 ημέρες για μικρούς πελάτες.
Ο προμηθευτής ή οι εξουσιοδοτημένοι συνεργάτες του δύνανται να επικοινωνούν με τον πελάτη μετά τη λήξη της οριζόμενης προθεσμίας υπενθυμίζοντας του την οφειλή και προσφέροντας του τη δυνατότητα εξόφλησης του λογαριασμού σε – τουλάχιστον έξι – δόσεις.
Αν παρέλθει άπρακτη και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης, ο προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον πελάτη εντός δέκα ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού οφειλής σε δόσεις.
Στην περίπτωση κατά την οποία ο πελάτης δεν δεχτεί τον διακανονισμό, ο προμηθευτής υποβάλει εντολή επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή. Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον πελάτη σχετικά τη διαδικασία.
Στην περίπτωση κατά την οποία ο πελάτης έχει επισημανθεί ως υπερήμερος και πληρώσει ή διακανονίσει την οφειλή του, ο προμηθευτής υποβάλει εντολή άρσης της επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου. Η εντολή άρσης της επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου υποβάλλεται στον αρμόδιο Διαχειριστή την ημέρα πληρωμής ή διακανονισμού της οφειλής και εκτελείται εντός της ίδιας ημέρας.
Στην περίπτωση κατά την οποία ο προμηθευτής έχει υποβάλει εντολή επισήμανσης του πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή και ο πελάτης δεν εξοφλήσει ή δεν διακανονίσει την οφειλή εντός 20 ημερών, ο πάροχος δύναται να υποβάλει στον αρμόδιο Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών αφού προηγουμένους έχει ενημερώσει γραπτώς τον πελάτη.
Πότε δεν μπορεί να κόψει το ρεύμα ο πάροχος
Ο προμηθευτής δεν δύναται να υποβάλει εντολή διακοπής του ρεύματος ληξιπρόθεσμων οφειλών, στην περίπτωση κατά την οποία ο πελάτης έχει υποβάλει προς τον προμηθευτή έντυπο αμφισβήτησης λογαριασμού κατανάλωσης και προς τούτο έχει προσφύγει ενώπιον αρμόδιας αρχής ή δικαστηρίου και έχει λάβει προσωρινή διαταγή ή αναστολή εκτέλεσης της απενεργοποίησης του μετρητή του ή παύσης εκπροσώπησης, αντίστοιχα.
Σε περίπτωση που απορριφθεί η προσφυγή του πελάτη, η οφειλή βαρύνεται με το νόμιμο τόκο υπερημερίας. Εφόσον εκκρεμεί η ως άνω διαφορά, ο προμηθευτής δύναται να αρνηθεί την ανανέωση της σύμβασης προμήθειας.
Στην περίπτωση αυτή, υποχρεούται να γνωστοποιεί εγγράφως στον πελάτη του την πρόθεση του να ασκήσει το παραπάνω δικαίωμα. Εφόσον η εν λόγω ενημέρωση του πελάτη λαμβάνει χώρα κατ’ ελάχιστον τριάντα ημέρες πριν από τη λύση της σύμβασης, η σύμβαση λύεται στον προβλεπόμενο χρόνο, άλλως παρατείνεται αυτοδικαίως για 30 ημέρες.
Σε πελάτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσχέρεια ή αδυναμία αποπληρωμής λογαριασμών κατανάλωσης, ο προμηθευτής υποχρεούται παράλληλα να παρέχει ειδικά προγράμματα ρύθμισης εξόφλησης λογαριασμών ή διακανονισμού παλαιότερων οφειλών, ιδίως μέσω δόσεων. Για την αποφυγή διακρίσεων μεταξύ πελατών, ο προμηθευτής υποχρεούται να θέτει διαφανή και εύκολα επαληθεύσιμα κριτήρια εφαρμογής των προσφερόμενων προγραμμάτων.