Δυτ. Μακεδονια

«Εμπροσθοβαρές» το νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ – 69 από τα 72 έργα βαίνουν προς υλοποίηση εντός 3ετίας – Στα 1,37 δισ. ευρώ οι συνολικές επενδύσεις

Ειδικότερα, ο συνολικός προϋπολογισμός του προτεινόμενου του νέου σχεδίου ανέρχεται στα 1,37 δισεκατομμύρια ευρώ (από 1,27 δις ευρώ στο προηγούμενο) και τα οποία καταμερίζονται σε 72 έργα, εκ των οποίων τα 69 εντάσσονται στην τριετή περίοδο ανάπτυξης με σχετικό CapEx στα 1,34 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το νέο πρόγραμμα ανάπτυξης περιλαμβάνει τρία νέα έργα με συνολικό προϋπολογισμό 18,98 εκατ. ευρώ. Χρειάζεται να σημειωθεί ότι το νέο σχέδιο ενσωματώνει σειρά έργων που τέθηκαν στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης πέρυσι και πλέον επανεντάσσονται με επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα και προϋπολογισμό.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι το προηγούμενο δεκαετές 2023-2032 προέβλεπε 458 εκατ. ευρώ για νέα έργα, με τα 13 εκατ. να αντιστοιχούν σε βελτιώσεις, εκσυγχρονισμό και συντήρηση του ΕΣΦΑ και τα 430 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε νέα έργα που δημιουργούν νέα δυναμικότητα στο σύστημα.

Επιπρόσθετα, από το νέο σχέδιο έχει αφαιρεθεί το έργο «Σύνδεσης ΕΣΜΦΑ με τη Κοιλάδα Πράσινου H2 στη Δυτική Μακεδονία», καθώς δεν εξασφάλισε χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon και επομένως δεν μπορεί να υλοποιηθεί. Ωστόσο, η ενσωμάτωση ενός νέου έργου που αφορά τον αγωγό Αμυνταίου – Κόμνημα ουσιαστικά έρχεται να καλύψει το «κενό», καθώς εξυπηρετεί, μεταξύ άλλων, την μεταφορά ποσοτήτων «πράσινου» υδρογόνου που θα αναπτυχθούν στην περιοχή.

Μια ακόμη «διαφορά» σε σχέση με το προηγούμενο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης αφορά στον αγωγό Λιβαδειά-Καρπερή, έργο το οποίο, όπως είχε γράψει το energypress, τέθηκε τυπικά εκτός από την ΡΑΑΕΥ εν αναμονή των αποτελεσμάτων του πρόσφατου market test που πραγματοποίησε ο ΔΕΣΦΑ για την αναβάθμιση και επαύξηση του εθνικού συστήματος. Τα αποτελέσματα της δοκιμής αγοράς δεν δικαιολογούν την ανάπτυξη του αγωγού και επομένως τίθεται οριστικά εκτός προγράμματος ανάπτυξης χωρίς αστερίσκους.

Τα νέα έργα του Προγράμματος Ανάπτυξης 2024-2033

Το πρώτο νέο έργο συνιστά ο αγωγός Αμυναίου – Κόμνημα με προϋπολογισμό 13 εκατομμύρια ευρώ. Το έργο αφορά στην κατασκευή αγωγού 100% H2 8’’ και μήκους περίπου 9,05 χιλιομέτρων από το Αμύνταιο έως τα Κομνηνά για την έγχυση πράσινου υδρογόνου, που θα παράγεται στο Αμύνταιο, στον κλάδο ΥΠ Δ. Μακεδονίας, όπου θα αναμειγνύεται με φυσικό αέριο για την τροφοδότηση μονάδας τηλεθέρμανσης ΣΗΘΥΑ.

Αναλυτικότερα, η πρόταση του Διαχειριστή για το έργο «εδράζεται» στα σχέδια της Hellenic Hydrogen να αναπτύξει Μονάδα Παραγωγής «Πράσινου» Υδρογόνου, αρχικής ισχύος 50 MW (επεκτάσιμη στα 200 MW) εντός του πρώην Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Αμυνταίου – Φιλώτα. Άλλα σημεία παραγωγής και κατανάλωσης H2 προβλέπονται στην ευρύτερη περιοχή στο μέλλον. Το παραγόμενο υδρογόνο θα εγχυθεί κατάντη του κεντρικού αγωγού του ΔΕΣΦΑ (στο σημείο Κομνηνά) ώστε να μπορεί να αναμειχθεί σε ποσοστό 20% (ογκομετρικό) με φυσικό αέριο στον κλάδο για την τροφοδοσία της νέας μονάδας ΣΗΘ στην Καρδιά.

Το δεύτερο έργο αποτελεί η εγκατάσταση έγχυσης Η2 στο Τεχνικό Κέντρο Εκπαίδευσης με προϋπολογισμό 768.000 €. Το έργο αφορά στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός σημείου έγχυσης Η2 πιλοτικής κλίμακας στην εγκατάσταση προσομοίωσης του Τεχνικού Κέντρου Εκπαίδευσης του ΔΕΣΦΑ που αποτελείται από μια συστοιχία τριών Μ/Ρ Σταθμών (70/19 σε 19/4 σε 4/1) στη Νέα Μεσημβρία. Στόχος είναι η ανάπτυξη τεχνογνωσίας στην ανάμειξη του Η2 με το φυσικό αέριο στα διάφορα επίπεδα πίεσης λειτουργίας των δικτύων φυσικού αερίου στην Ελλάδα.

Τα νέα έργα που εντάσσονται στο υπό διαβούλευση Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Διαχειριστή για την περίοδο 2024-2033 συμπληρώνει η ανακαίνιση των κεντρικών γραφείων του ΔΕΣΦΑ (ΑΡΚΑΤ) με προϋπολογισμό στα 5,2 εκατομμύρια ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη τις επικαιροποιημένες ανάγκες του ΔΕΣΦΑ, αλλά και την ανάγκη βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και του συνολικού αποτυπώματος άνθρακα σύμφωνα με το σχέδιο καθαρών μηδενικών εκπομπών, η εταιρεία προχώρησε σε ενδελεχή ανάλυση της δυνατότητας μετεγκατάστασης της έδρας της.

Ως αποτέλεσμα, πάρθηκε η απόφαση να συναφθεί μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης με την ΑΡΚΑΤ Α.Ε., μετά από σχετική ανακαίνιση του κτιρίου, και να προχωρήσει στη μεταπώληση του ακινήτου στην Ν. Κηφισιά. Για το σκοπό αυτό εξαιρείται από το σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης 2024-2033 το σχεδιαζόμενο έργο «Νέο κτίριο για τα κεντρικά γραφεία του ΔΕΣΦΑ» και προτείνεται νέο έργο ανακαίνισης του υφιστάμενου κτιρίου.

energypress.gr

Προτεινόμενα άρθρα για εσένα

Δυτ. Μακεδονια

Έκτακτο δελτίο καιρού και για τη Δυτική Μακεδονία

Σύμφωνα με το Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων καιρικών φαινομένων που εξέδωσε η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ), νέα επιδείνωση θα παρουσιάσει ο
Δυτ. Μακεδονια

Προσωρινή απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των φορτηγών αυτοκινήτων ωφέλιμου φορτίου άνω του 1,5 τόνων

Από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Μακεδονίας ανακοινώνεται η κατάσταση στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ανά Διεύθυνση