Δυτ. Μακεδονια

«Συμμετοχή του ΤΕΕ/ΤΔΜ στη δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)»

Στις 22 Αυγούστου 2024 τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, το Αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), προκειμένου να καταγραφούν οι προτάσεις των ενδιαφερόμενων, να αξιολογηθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες και τελικά να ληφθούν υπόψη στην οριστική διαμόρφωση του νέου ΕΣΕΚ.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο/ Τμήμα Δυτικής Μακεδονίας, μέσω Ομάδας Εργασίας, αφού μελέτησε το νέο ΕΣΕΚ, κατέγραψε τις παρακάτω προτάσεις, τις οποίες και καταθέτει στην υπό εξέλιξη διαβούλευση.

Εισαγωγικές Παρατηρήσεις

Η παρούσα πρόταση αναθεώρησης και επικαιροποίησης του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, βασίζεται πάνω στις αρχές που έχουν οριστεί στο ΦΕΚ 4893 Β /2019, επιχειρώντας να προβεί όμως σε διορθώσεις εκτιμήσεων που δεν επαληθεύτηκαν.

Η παρούσα πρόταση αναθεώρηση του ΕΣΕΚ σκιαγραφεί έναν μακρόπνοο σχεδιασμό με στόχο την τήρηση των δεσμεύσεων της χώρας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, που με τη σειρά τους πηγάζουν από τις δεσμεύσεις των κρατών μελών, στη Συμφωνία του Παρισιού. Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι δεν επιβαλλόταν η βίαιη μετάβαση που ανακοινώθηκε το 2020, χωρίς να έχει ετοιμαστεί συντεταγμένο σχέδιο με χρονοδιάγραμμα, ούτε πήγαζε από τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις τέτοια εμπροσθοβαρής πολιτική.

Συγκεκριμένα η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναπτύξει μια γενική στρατηγική μείωσης των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου με εκμηδενισμό της χρήσης του άνθρακα ως το 2040 και μηδενισμό των υδρογονανθράκων ως το 2050. Η στρατηγική της πρώτης φάσης βασίζεται στη αξιοποίηση του Φυσικού Αερίου ως μεταβατικού καυσίμου, που θα λειτουργούσε ως καύσιμο βάσης για την διασφάλιση της ευστάθειας του συστήματος κάθε χώρας, κατά την περίοδο ανάπτυξης και καθιέρωσης των Α.Π.Ε.

Ο σχεδιασμός αυτός έχρηζε σημαντικής αναθεώρησης, λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων και των μεταβολών στην προμήθεια Φυσικού Αερίου, ειδικά στις χώρες με μη επαρκές από πλευράς εναλλακτικών και ποιότητας, διασυνοριακού διασυνδετικού δικτύου. Ήδη ο σχεδιασμός για την ριζική απόσυρση του λιγνίτη ως το 2023, έχει καταστεί  παρωχημένος στην πράξη από τις ανάγκες ευστάθειας του συστήματος και την αυξανόμενη ζήτηση κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Στόχος της νέας αναθεώρησης θα είναι η επίτευξη των δεσμεύσεων της χώρας για την απομείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής με κυρίαρχη τη συμβολή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο εθνικό μίγμα, αποτρέποντας όμως την εμφάνιση ιδιαίτερα υψηλών τιμής ενέργειας κατά τη φάση της μετάβασης.

Το ζήτημα του κόστους ενέργειας είναι μείζον και η φύση του προβλήματος δεν θίγεται όσο θα έπρεπε στο σώμα του κειμένου. Η αυξημένη συνεισφορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο εθνικό μίγμα είναι σαφώς θετική φαίνεται όμως ότι δεν επιδρά ουσιαστικά στην απομείωση των μέσων μηνιαίων τιμών, ενώ ταυτόχρονα τις εκμηδενίζει κατά τη διάρκεια της ημέρας, όπου ενσωματώνεται η παραγόμενη ενέργεια από τους Φωτοβολταϊκούς Σταθμούς Παραγωγής Ενέργειας. Με τον ισχύοντα σχεδιασμό η επίδραση του φαινομένου αυτού μειώνεται ουσιαστικά μετά 2030, που η εγκατάσταση μονάδων αποθήκευσης υπερβαίνει τα 17,5 GW (5,453 GW Αντλησιοταμίευση και 12,025 GW Μπαταρίες).

Με το πέρας όμως του χρονικού πλαισίου που οι Α.Π.Ε. κυριαρχούν στο ενεργειακό μίγμα (10:00 – 17:00), παρατηρείται μια εκτόξευση τιμών χονδρικής, από τις προσφορές που δίνουν στο χρηματιστήριο ενέργειας οι εναπομείνασες μονάδες παραγωγής (Φ.Α, Λιγνίτης, Υδροηλεκτριά). Από όλες τις πρόσφατες στατιστικές συσχετίσεις για την ανάλυση και κατανόηση του φαινομένου προκύπτει πως η αυξημένη συμβολή των ΑΠΕ μειώνει την ωριαία τιμή στις τιμές αγοράς επόμενης ημέρας. Ταυτόχρονα η συμβολή του λιγνίτη, λόγω του μικρού ποσοστού < 10% φαίνεται πως σταθεροποιηθεί τις τιμές στην αγορά της επόμενης μέρας δίχως να προκαλεί τις εξάρσεις που εκτοξεύουν τις τιμές σε ωριαία βάση  άνω των 200€/ΜWh. Διαπιστώνεται μάλιστα πως για τις ώρες 17:00-22:00 οι προσφορές των υδροηλεκτρικών, όπως και των μονάδων Φυσικού Αερίου, οδηγούν σε ραγδαία αύξηση των τιμών του ρεύματος στη χονδεμπορική.

Ετσι, η λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή  που αποτέλεσε τον κρίσιμο παράγοντα για την εύρυθμη λειτουργία του Ηλεκτρικού συστήματος και εξασφάλιζε ασφάλεια εφοδιασμού, αντικαταστάθηκε από το Φ.Α., αφήνοντας τη χώρα εκτεθειμένη στις διεθνείς διακυμάνσεις των τιμων του Φ.Α και στις γεωπολιτικές μεταβολές.

Όταν δε αυξάνονται ζήτηση και τιμές, ο διαχειριστής προσφεύγει στην ένταξη των λιγνιτικών μονάδων στο σύστημα, οι οποίες όμως σχεδιάζεται να αποσυρθούν άμεσα εντός της επόμενης τριετίας. Σχεδιασμός που περιλαμβάνει και την Πτολεμαϊδα V, που η περάτωση της μετράει λιγότερο από πέντε (5) έτη.

Συνεπώς προτείνεται οι παρεμβάσεις στην αγορά ενέργειας να λάβουν χώρα άμεσα, ώστε τα τεθεί ένα ανώτατο όριο επιτρεπτού κέρδους για τις μονάδες που καλύπτουν τη ζήτηση κατά τις ώρες που η συμβολή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) δεν είναι κυρίαρχη, και ειδικά τις υδροηλεκτρικές και μονάδες Φυσικού Αερίου. Χωρίς την εύρυθμη και ορθολογική λειτουργία της αγοράς ενέργειας δεν μπορεί να τεθεί πλαίσιο ωρίμανσης και εφαρμογής των επενδύσεων εξοικονόμησης και ενεργειακής μετάβασης.

Ο βίαιος χαρακτήρας της αποδέσμευσης από το λιγνίτη, θέτει σύμφωνα με τις υφιστάμενες και πιθανά επερχόμενες εξελίξεις την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και απαξιώνει σύγχρονες λιγνιτικές μονάδες, με σημαντικό κόστος αρχικής επένδυσης.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

ΙV. Εξέλιξη της μετάβασης προς κλιματική ουδετερότητα και προτεραιότητες ανά χρονική περίοδο.

Σελίδα 29.

Προβλέπεται στο πλαίσιο του ταχέως εξηλεκτρισμού της τελικής κατανάλωσης ενέργειας κατά την Β΄ Περίοδο (2030-2040) η απαγόρευση χορήγησης κινήτρων για νέους λέβητες αερίου μετά το έτος 2025. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η έλευση του Φυσικού Αερίου στην Δυτική Μακεδονία συντελείται από έργα που υλοποιούνται ή/και θα πραγματοποιηθούν τα επόμενα χρόνια αναμένεται ότι το χρονικό όριο που τίθεται δεν επαρκεί για την στήριξη της αλλαγής καυσίμου στην περιοχή. Προτείνεται η παραμονή καθεστώτος κινήτρων  κατά ένα δεκαετή κύκλο, ως το 2034,   χρονικό διάστημα εύλογο για την διασφάλιση παρόμοιας περιόδου μετάβασης όπως και στις άλλες περιφέρειας της Ελλάδας.

 

Σελίδες 34-41.

 

Με την εκτίμηση ότι τα μεγέθη αποθήκευσης ενέργειας στους πίνακες ΕΣ3-ΕΣ4 και ΕΣ8 αναφέρονται σε αποθήκευση περίπου μιας ώρας, προτείνεται η αναφορά σε διαστασιολόγηση με παραγωγή 3-5x της ζήτησης και 2-4 ώρες αποθήκευση, που αποτελεί σύγχρονη διεθνή στρατηγική (ενδεικτικές αναφορές: έκθεση 2023 NREL, κεφάλαιο 2, ενδεικτικό έργο στην Αυστραλία, κόστος έργων 4h BESS). Επίσης, (Σελ. 130) προτείνεται η ενσωμάτωση τεχνολογικών λύσεων ανάπτυξης σταθμών αποθήκευσης “behind the meter”, ως δόκιμης λύσης έναντι των “stand alone” μονάδων σημειώνοντας ότι η μόνη αναφορά σε μονάδες αποθήκευσης “behind the meter” γίνεται μόνο στο κεφάλαιο 3.2.6, στα πλαίσια «αντιμετώπισης της έλλειψης ενεργειακού χώρου»

 

Σελίδες 41.

 

Στην αναγνωρισμένη απαίτηση δημιουργίας ικανής ισχύος για τεχνολογίες αποθήκευσης υποστηρίζοντας την επαύξηση της διαχείρισης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, εκτιμάται ότι θα πρέπει να ενσωματωθεί στο σχεδιασμό ειδική αναφορά στις δυνατότητες της Δυτικής Μακεδονίας να συμβάλει στον τομέα αυτό. Σημειώνεται η ύπαρξη υποδομών δικτύου, βάσει και των αλλαγών που επιφέρει η απολιγνιτοποίηση, με συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι άλλων περιοχών της Ελλάδος  Το σύστημα γραμμών μεταφοράς της Δυτικής Μακεδονίας, λόγω της ιδιαιτερότητας του, δηλαδή του συνδυασμού σημαντικών υποδομών σε γραμμές μεταφοράς υψηλής τάσης (150 kV) και υπερυψηλής τάσης (400 kV) μπορεί να υποστηρίξει την εγκατάσταση μονάδων αποθήκευσης μεγάλης κλίμακας για την εξισορρόπηση προσφοράς και ζήτησης της το κρίσιμο χρονικό διάστημα 18:00 – 21:00.

Σελίδα 50.

Προβλέπεται η συνεχής μείωση της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στον βιομηχανικό τομέα κατά το διάστημα 2022 – 2050. Λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές στις παραγωγικές και διαχειριστικές διαδικασίες (εξηλεκτρισμός, ψηφιοποίηση και τεχνητή νοημοσύνη – Industry 4.0) κρίνεται σκόπιμη η αναφορά στα κύρια μεγέθη ενεργειακών απαιτήσεων που συνθέτουν την τελική διαμόρφωση της συνολικής κατανάλωσης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Επισκόπηση και διαδικασία κατάρτισης του σχεδίου

Σελίδα 66.

Λαμβάνοντας υπόψη την αναφορά στην “προώθηση συστημάτων αυτοπαραγωγής από ΑΠΕ” θεωρείται απαραίτητη η διαμόρφωση τεχνο-οικονομικών κριτηρίων για την οριοθέτηση των έργων σε σύγκριση με τα αναμενόμενα μεγάλα έργα ΑΠΕ ιδίως όταν στα πρώτα δύναται να απολαμβάνουν και κρατικών ενισχύσεων.

Σελίδες 69 & 179.

Στο πλαίσιο της ανάπτυξης δυνατοτήτων «δυναμικής τιμολόγησης» και βελτίωσης του “demand response” λαμβάνοντας υπόψη το υφιστάμενο και μελλοντικό προφίλ παραγωγής από ΑΠΕ κρίνεται αναγκαία η αναφορά και υιοθέτηση στρατηγικής μεταφοράς ειδικού τιμολογίου κατά τις ώρες υψηλού δυναμικού ΑΠΕ (μεσημέρι) έναντι του «νυχτερινού» τιμολογίου.

ΚΕΦΑΛΛΑΙΟ 2: Εθνικοί στόχοι και επιδιώξεις

Σελίδα 109.

Ο πίνακας ταξινομήσεων νέων ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων επί συνόλου ταξινομήσεων στην ελληνική αγορά χρήζει αναθεώρησης. Από επικαιροποιημένο πίνακα προκύπτει ότι τα στοιχεία του 2023 είναι κατά 10% αυξημένα σε σχέση ακόμη και με το ΑΙΣΙΟΔΟΞΟ σενάριο. Η εκτίμηση για το 2024 είναι για ποσοστό PHEV+BEV σαφώς άνω του 15%. Στοιχεία από evstats: https://www.evstats.gr/el

Σελίδα 112.

Στα μέτρα ενίσχυσης ηλεκτροκίνησης πραγματοποιείται αναφορά σε “πιλοτικά προγράμματα”, όπως το e-Astypalaia, χωρίς την αντίστοιχη αναφορά στα έως τώρα αποτελέσματα όπως επίσης και στον σχεδιασμό των ΣΦΗΟ. Κρίνεται αναγκαία η αρχική αξιολόγηση τους όπως και άλλων έργων (πχ “green e-motion” της Κοζάνης) και η έως τώρα και μελλοντική αντιμετώπιση προβλημάτων. Σημειώνεται ότι η Εγνατία οδός (από τους βασικότερους άξονες της χώρας) εξακολουθεί να μην έχει ούτε ένα σημείο επαναφόρτισης σε μεγάλο της μήκος (λόγω έλλειψης ΣΕΑ), ενώ την ίδια στιγμή η Ελλάδα αποτελεί τη μόνη χώρα παγκοσμίως που έχει επίσημη σύσταση για περιορισμό σε 40% SoC (state of charge) των ηλεκτρικών οχημάτων στην ακτοπλοΐα.

Σελίδα 129.

Αναπτύσσεται ο προβληματισμός της αδειοδότησης πολλών μικρών υδροηλεκτρικών έργων που επηρεάζουν το σχεδιασμό μεγαλύτερων έργων (Ελάφι) στη λεκάνη απορροής του Αλιάκμονα. Δεδομένης της διαμόρφωσης μια διαφορετικής αδειοδοτικής κατάστασης σήμερα, η συγκεκριμένη αναφορά αποσκοπεί ενδεχομένως στην αλλαγή των συνθηκών αδειοδότησης; Επιπλέον, η χωροθέτηση ενός έργου γίνεται μετά και από τον έλεγχο άλλων παραγόντων όπως το περιβάλλον της περιοχής και τις επιπτώσεις του έργου σ’ αυτό, επομένως δεν κρίνεται σκόπιμη η πρόταξη ενός τέτοιου έργου σε ένα προγραμματικό κείμενο όπως είναι το ΕΣΕΚ, το οποίο μάλιστα εγκαταλείφθηκε στο παρελθόν λόγω των σημαντικών επιπτώσεων που δημιουργούσε στο περιβάλλον.

Σελίδα 141.

δ. Σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής ΦΑ και ΣΗΘΥΑ που εξυπηρετούν δίκτυα Τ/Θ σε λειτουργία σε περιοχες απολιγνιτοποιησης και προτεραιοτητας αναπτυξης ΑΠΕ. «Πρασινίζουν» προσθέτοντας αρχικά στο μείγμα καυσίμου πράσινο Η2.

Σελίδα 166.

Αναφέρεται η απολιγνιτοποίηση και ο σχεδιασμός (που εμπεριέχεται και στο Σχέδιο για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση – ΣΔΑΜ) για την δημιουργία νέων παραγωγικών μονάδων κατά το μέγιστο από ΑΠΕ, μέρος των οποίων θα αναπτυχθούν κατά προτεραιότητα στις γεωγραφικές περιοχές των πρώην λιγνιτωρυχείων. Καθώς η ανάπτυξη ΑΠΕ αναμένεται σε ιδιαίτερα σημαντικά μεγέθη ισχύος κρίνεται απαραίτητο να υπάρχει σαφής αναφορά στα έργα ΑΠΕ που έχουν συμπεριληφθεί στην κατάρτιση του ΕΣΕΚ για τις συγκεκριμένες περιοχές, με ειδική αναφορά στα νέα έργα αποθήκευσης που δεν έχει ολοκληρωθεί το πλαίσιο αδειοδότησης τους.

Σελίδα 174.

Στην περιγραφή της εφαρμογής του “Μοντέλου Στόχου” πραγματοποιείται αναφορά στην αποτελεσματικότερη σύζευξη των Ευρωπαϊκών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας με αποτέλεσμα την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη συνολική αύξηση του οικονομικού οφέλους για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, ενώ προβλέπεται και η περαιτέρω αύξηση του οικονομικού οφέλους των τελικών καταναλωτών μέσω της ψηφιοποίησης του και την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών ενέργειας. Λαμβάνοντας υπόψη την διαμόρφωση υψηλών τιμών ενέργειας με την απαίτηση σχεδόν συνεχούς επιδότησης τιμολογίων κρίνεται απαραίτητη η παράθεση σχετικών στοιχείων επιτυχούς εφαρμογής του “Μοντέλου Στόχου” σε σχέση και με την αξιοποίηση των εγχώριων πηγών ενέργειας και των εξωτερικών συνθηκών που επηρέασαν την ελληνική αγορά.

Σελίδα 187.

Προτείνεται οι ενέργειες – δράσεις στην κατεύθυνση της στρατηγικής αυτονομίας της χώρας για τις κρίσιμες (ΚΟΠΥ) και στρατηγικές ορυκτές πρώτες ύλες (ΣΟΠΥ) να μην περιορίζεται στη μεταλλευτική έρευνα και την αξιοποίηση των εγχώριων κοιτασμάτων και των αποβλήτων της μεταλλευτικής βιομηχανίας αλλά να συμπεριλάβει και την επεξεργασία αποβλήτων (ηλεκτρικές συσκευές, κλπ) με στόχο την ανάκτηση των περιεχόμενων ΚΟΠΥ και ΣΟΠΥ. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, το κόστος ανάπτυξης μονάδων επεξεργασίας και ανάκτησης ΚΟΠΥ και ΣΟΠΥ κυμαίνεται μεταξύ €4-5 εκατομμυρίων και εξαρτάται από την ήδη υπάρχοντα τεχνικό και  εργαστηριακό εξοπλισμό των τοπικών ερευνητικών και ακαδημαϊκών φορέων, αλλά και από τις υπάρχουσες υποδομές (μηχανουργεία, χώροι αποθήκευσης, τεχνικό προσωπικό) που θα προκύψουν λόγω της καθολικής απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων (Brussels, 3.9.2020, COM(2020) 474 final, COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS: Critical Raw Materials Resilience: Charting a Path towards greater Security and Sustainability). Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνιστά/προτείνει και ενθαρρύνει τη δημιουργία τέτοιων μονάδων σε περιφέρειες Μετάβασης, όπως η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη Αρκαδίας.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Μέτρα και πολιτικές

Σελίδα 200.

Καθορίζεται ως έτος απόσυρσης των μονάδων του ΑΗΣ Αγ. Δημητρίου το 2025 και της του ΑΗΣ Πτολεμαΐδα 5 το 2028. Σημαντικότερο κενό στην διατύπωση της στρατηγικής για την Δυτική Μακεδονία, εντός του ΕΣΕΚ είναι η παράλειψη κάθε πρόβλεψης για την κάλυψη των φορτίων τηλεθέρμανσης για τις πόλεις της Κοζάνης, Πτολεμαΐδας και Αμυνταίου, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη συνεχής λειτουργία, δίχως την εκτίναξη του κόστους λειτουργίας των επιμέρους Δια-Δημοτικών Επιχειρήσεων.  Σημαντικότερο όλων είναι η παντελής έλλειψη αναλυτικής αναφοράς στο ΕΣΕΚ περί των προβλέψεων κάλυψης των φορτίων τηλεθέρμανσης των πόλεων Κοζάνης, Πτολεμαΐδας και Αμυνταίου και της δυνατότητας να υπάρχει ομαλή μεταβατική λειτουργία σε νέα σχήματα παραγωγής ενέργειας τα οποία επίσης δεν αναφέρονται. Θεωρείται αναγκαίο να συμπεριληφθεί στο ΕΣΕΚ στοχευμένο και ρεαλιστικό κείμενο ανάλυσης της λειτουργίας των τηλεθερμάνσεων Δυτικής Μακεδονίας με τις υφιστάμενες ή μελλοντικές πηγές θερμικής ενέργειας, ώστε να επιτευχθεί συντεταγμένη παύση των λιγνιτικών μονάδων.

Σημειώνεται πως ο σχεδιασμός  που αναφέρεται στο ΕΣΕΚ «για τη θέρμανση των περιοχών απολιγνιτοποίησης, η οποία προβλέπεται να συνεχιστεί με άλλα μέσα όπως τηλεθέρμανση με συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης με φυσικό αέριο, αντλίες θερμότητας κατάλληλες για τις κλιματικές συνθήκες της περιοχής κ.λ.π…»   δεν έχουν προχωρήσει. Πιο συγκεκριμένα:

  • Δεν έχει ολοκληρωθεί η μονάδα συμπαραγωγής στον ΑΗΣ Καρδιάς.
  • Σήμερα για την τηλεθέρμανση της Κοζάνης δεν υπάρχει καμία εναλλακτική τροφοδοσίας.
  • Δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για αντλίες θερμότητας που να υποστηρίζουν τις τηλεθερμάνσεις.
  • Το κόστος χρήσης ηλεκτρολεβήτων (περίπτωση τηλεθέρμανσης Πτολεμαϊδας) είναι εκτός των πλαισίων της αγοράς ενέργειας με το ύψος του να το καθιστά εντελώς ασύμφορο.

Δεδομένου πως κρίσιμες υποδομές των δικτύων θέρμανσης της Π.Ε. Κοζάνης και Πτολεμαϊδας εξαρτώνται από τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων, ο σχεδιασμός θα πρέπει να συνδεθεί με τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης της εναλλακτικής πηγής θέρμανσης του δικτύου και σε κάθε περίπτωση να συνδεθεί με ένα ολιστικό πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας με ενιαίες επεμβάσεις σε επίπεδο κτιρίων και όχι μόνο κτιριακών μονάδων. Μέχρι τότε θα πρέπει να συνεχίσει η ταυτόχρονη λειτουργίας κατά τους χειμερινούς μήνες των μονάδων του Αγίου Δημητρίου και της Πτολεμαΐδας 5 για την τροφοδοσία των μονάδων τηλεθέρμανσης Κοζάνης και Πτολεμαΐδας. Σε άλλη περίπτωση, τίθενται σε κίνδυνο η λειτουργία των τηλεθερμάνσεων. Προτείνεται ως πλέον δόκιμη λύση η παροχή ενέργειας από την λειτουργία των μονάδων αυτών εκτός του χρηματιστηρίου ενέργειας.

Σελίδα 200.

Το ισχύον και το προτεινόμενο ΕΣΕΚ σχεδιάζει την πλήρη παύση της λιγνιτικής ηλεκτροπαραγωγής που ήταν ιστορικά η βάση και ο κρίσιμος παράγοντας για την εύρυθμη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος εξασφαλίζοντας ασφάλεια εφοδιασμού. Οι διεθνείς εξελίξεις και το αντίστοιχα διαμορφούμενο ενεργειακό οικονομικό περιβάλλον με έκθεση στις υψηλές διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου καθώς και η αύξηση ζήτησης, οδήγησε στην περιοδική απαίτηση αύξησης της λιγνιτικής παραγωγής. Η εμπορική απαίτηση λειτουργίας τους, δημιουργεί την ανάγκη αναφοράς στο κείμενο του ΕΣΕΚ των κριτηρίων της επιλογής επαναχρησιμοποίησης των μονάδων και πιθανές ανάγκες για τον παρόντα και μελλοντικό χρόνο που θα χρειασθεί η συνεισφορά τους. Επίσης να αναφερθεί αναλυτικά ο αντίστοιχος σχεδιασμό μετά το έτος 2028, που δεν θα είναι διαθέσιμες κατά το ΕΣΕΚ, που θα επιτρέψει διορθωτικές ενέργειες ως προς πιθανές υψηλές τιμές φυσικού αερίου. Επίσης λαμβάνοντας υπόψη την πρόοδο του εγκεκριμένου σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης – ΣΔΑΜ προτείνεται η ενσωμάτωση στο ΕΣΕΚ στοιχείων της πορείας της απολογνιτοποίησης με την ανάπτυξη του νέου παραγωγικού μοντέλου της Δυτικής Μακεδονίας και την κάλυψη των θέσεων εργασίας και εισοδήματος.

Σελίδα 235.

Επίσης κρίνεται σκόπιμο να συνδυαστούν οι προβλέψεις για ανάπτυξη τηλεθερμάνσεων 5GDHC με δυνατότητες που αφορούν την Δυτική Μακεδονία.

Σελίδα 374.

Στα βασικά πλεονεκτήματα της αυτοκατανάλωσης με το σχήμα του ταυτοχρονισμένου ενεργειακού συμψηφισμού δηλώνεται η δυνατότητα εγκατάστασης συστήματος σε οποιοδήποτε σημείο της χώρας. Θεωρείται ως σημαντικό στοιχείο σχεδιασμού σε περιφερειακό / τοπικό επίπεδο η θέσπιση και αναφορά κριτηρίων που να υπηρετούν την ανωτέρω πρόβλεψη.

Σελίδα 430.

Στην υφιστάμενη έκδοση του ΕΣΕΚ παρουσιάζεται  ένα μόνο σενάριο  εξέλιξης με σταθερή τιμή φυσικού αερίου για την επόμενη εικοσιπενταετία και του αργού πετρελαίου για τα επόμενα είκοσι σχεδόν έτη. Θεωρείται χρήσιμο να εμπλουτιστεί με σενάρια (ευμενή, δυσμενή) και τις επιδράσεις στον σχεδιασμό ή να υπάρξει αναλυτικότερη τεκμηρίωση για την  λήψη των υφιστάμενων παραδοχών.

 

Για τη Δ.Ε του ΤΕΕ/ΤΔΜ

Ο Πρόεδρος

Νικόλαος Συλλίρης

Προτεινόμενα άρθρα για εσένα

Δυτ. Μακεδονια

Έκτακτο δελτίο καιρού και για τη Δυτική Μακεδονία

Σύμφωνα με το Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων καιρικών φαινομένων που εξέδωσε η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ), νέα επιδείνωση θα παρουσιάσει ο
Δυτ. Μακεδονια

Προσωρινή απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των φορτηγών αυτοκινήτων ωφέλιμου φορτίου άνω του 1,5 τόνων

Από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Μακεδονίας ανακοινώνεται η κατάσταση στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ανά Διεύθυνση