Γνωμες Δεσκατη

Καλλιόπη Βέττα: «Ο κυβερνητικός εμπαιγμός των κατοίκων των Γρεβενών για σύνδεση της Δεσκάτης με τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας δεν έχει τέλος»

Κοινοβουλευτική ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων

Η Βουλευτής Π.Ε. Κοζάνης και Τομεάρχης Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. κ. Καλλιόπη Βέττα κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών με θέμα: «Εκτός χρηματοδότησης και χωρίς πειστικές απαντήσεις από την κυβέρνηση η σύνδεση του Δήμου Δεσκάτης με τον αυτοκινητόδρομο Ε65».

Στην ερώτηση αναδεικνύεται ο πολύχρονος εμπαιγμός των κατοίκων των Γρεβενών για σύνδεση της Δεσκάτης με τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), αφού οι αλλεπάλληλες προεκλογικές υποσχέσεις και οι εξαγγελίες των στελεχών της Νέας Δημοκρατίας, ακόμα και του ίδιου του Πρωθυπουργού, κάθε φορά που επισκέπτονται τη Δυτική Μακεδονία, έχουν ήδη  διαψευστεί από την πραγματικότητα. 

Όπως επισημαίνει η κ. Βέττα, πέρα από μια αναγνωριστική μελέτη με σενάρια σύνδεσης, δεν έχει προχωρήσει εδώ και πέντε χρόνια ούτε η διαβούλευση σε τοπικό επίπεδο ούτε καν η εξεύρεση πόρων και χρηματοδότησης (ΤΑΑ, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ κ.λπ.) για ένα έργο που είναι υψίστης σημασίας, τόσο για τη Δεσκάτη όσο και για τους όμορους Δήμους. Το δε φημολογούμενο μεγάλο κόστος της σύνδεσης, που κυμαίνεται από 60 έως 80 εκατομμύρια ευρώ, όχι μόνο δεν έχει αιτιολογηθεί επαρκώς, από τη στιγμή που δεν υπάρχει διαβούλευση και επιλογή της όποιας τελικής –και άρα κοστολογημένης- λύσης, αλλά φαίνεται να αποτελεί ένα ακόμα πρόσχημα για τη μετάθεση του έργου στις καλένδες.

Σε ένα απροσδιόριστο μέλλον μετέθεσε το έργο και ο υφυπουργός υποδομών κ. Ταχιάος μόλις προχθές, 4.12.2024, κοστολογώντας το αυτή τη φορά προφορικά στα 70.000.000 ευρώ, τα οποία, όπως υποστήριξε, δεν υπάρχουν, χωρίς να νιώθει έστω την ανάγκη να απολογηθεί για την αδράνεια τόσων χρόνων και τις ανέξοδες υποσχέσεις στους κατοίκους της Δεσκάτης.

Όμως η αλήθεια είναι ότι η σύνδεση της Δεσκάτης «ξεχάστηκε βολικά» από την κυβέρνηση και όταν ενέταξε το 2022 το βόρειο τμήμα του Ε65 στο Ταμείο Ανάκαμψης με 480.000.000€ και όταν επί πέντε χρόνια επέλεξε να μην αξιοποιήσει άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, αδιαφορώντας επιδεικτικά για την αναπτυξιακή προοπτική -και σε συγκοινωνιακό επίπεδο- της Δυτικής Μακεδονίας. 

Κατόπιν των ανωτέρω η κ. Βέττα ρωτά τον αρμόδιο υπουργό και αιτείται την κατάθεση εγγράφων που να τεκμηριώνουν με ακρίβεια σε ποιο στάδιο βρίσκεται η θεσμική διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς και ποιες είναι οι λύσεις που προτείνονται, ποιες οι τυχόν παραλλαγές τους και ποιο το κόστος και το χρονοδιάγραμμα για κάθε προτεινόμενη λύση, όπως αυτά προκύπτουν από επίσημες μελέτες και έγγραφα.

Τέλος, ως προς τις πηγές χρηματοδότησης, η Βουλευτής ζητά να κατατεθούν στη Βουλή τυχόν αιτήματα χρηματοδότησης προς τις αρμόδιες ευρωπαϊκές ή διαχειριστικές αρχές καθώς και οποιαδήποτε έγγραφα που να αφορούν τις ενέργειες της κυβέρνησης, εδώ και 5 χρόνια που υπόσχεται το έργο στους κατοίκους της Δεσκάτης.

Σήμερα η κ. Βέττα θα αναχωρήσει για το Ερεβάν της Αρμενίας, όπου θα συμμετέχει στις εργασίες της 64ης Συνόδου Ολομέλειας της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Οικονομικής Συνεργασίας Εύξεινου Πόντου (Ο.Σ.Ε.Π.).

ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Εκτός χρηματοδότησης και χωρίς πειστικές απαντήσεις από την κυβέρνηση η σύνδεση του Δήμου Δεσκάτης με τον αυτοκινητόδρομο Ε65»

Ο πολύχρονος εμπαιγμός των κατοίκων των Γρεβενών για σύνδεση της Δεσκάτης με τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) δεν έχει τέλος αφού οι αλλεπάλληλες προεκλογικές υποσχέσεις και εξαγγελίες των στελεχών της Νέας Δημοκρατίας, ακόμα και του ίδιου του Πρωθυπουργού, όποτε επισκέφθηκαν τα τελευταία χρόνια τη Δυτική Μακεδονία, έχουν ήδη  διαψευστεί από την πραγματικότητα.

Ο Δήμος Δεσκάτης είχε ζητήσει τον Φεβρουάριο 2023 ενημέρωση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τον σχεδιασμό σύνδεσης της πόλης της Δεσκάτης με τον Ε-65, πέρα όμως από την αναγνωριστική μελέτη που περιέχει τα σενάρια σύνδεσης, δεν έχει προχωρήσει ούτε η διαβούλευση σε τοπικό επίπεδο ούτε καν η εξεύρεση πόρων και χρηματοδότησης για το έργο.

Το δε φημολογούμενο από την κυβέρνηση μεγάλο κόστος της σύνδεσης της Δεσκάτης, που κυμαίνεται από 60 έως 80 εκατομμύρια ευρώ, όχι μόνο δεν έχει αιτιολογηθεί επαρκώς, από τη στιγμή που δεν υπάρχει διαβούλευση και επιλογή της όποιας τελικής –και άρα κοστολογημένης- λύσης, αλλά φαίνεται να αποτελεί ένα ακόμα πρόσχημα για τη μετάθεση του έργου στις καλένδες.

Σε ένα απροσδιόριστο μέλλον μετέθεσε το έργο και ο υφυπουργός υποδομών, κ. Ταχιάος, μόλις προχθές, 4.12.2024, κοστολογώντας αυτή τη φορά προφορικά το έργο στα 70.000.000 ευρώ, τα οποία, όπως υποστήριξε, ούτε υπάρχουν, ούτε πρόκειται να αξιοποιηθούν τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία (ΕΣΠΑ, ΤΑΑ κ.λπ.). Παρά τη διάψευση κάθε προσδοκίας, ο κ. Ταχιάος δεν παρέλειψε και πάλι να υποσχεθεί ότι η κυβέρνηση «θα το μελετήσει», ότι «θα το δει» και ότι «θα δει αν μπορεί να περιορίσει το κόστος», που η ίδια περιφέρει ως θέσφατο, χωρίς να νιώθει έστω την ανάγκη να απολογηθεί για την αδράνεια τόσων χρόνων και τις ανέξοδες υποσχέσεις στους κατοίκους της Δεσκάτης που ανακύκλωναν επί χρόνια οι υπουργοί της κυβέρνησης και ο ίδιος ο πρωθυπουργός (https://www.youtube.com/watch?v=14pihtN_wdM).

Επειδή, παρά τις υποσχέσεις, η σύνδεση της Δεσκάτης «ξεχάστηκε βολικά» από την κυβέρνηση όταν ενέταξε το 2022 το βόρειο τμήμα του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία Οδός) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 480.000.000€, αδιαφορώντας επιδεικτικά για την αναπτυξιακή προοπτική -και σε συγκοινωνιακό επίπεδο- της Δυτικής Μακεδονίας,

Επειδή, 2,5 χρόνια μετά την ένταξη σε χρηματοδότηση του βόρειου τμήματος του Ε65, φαίνεται ότι δεν έχει βρεθεί ακόμη λύση και χρηματοδότηση, ούτε από το ΕΣΠΑ ούτε από το ΠΔΕ, για τη σύνδεση της Δεσκάτης,

Επειδή, προ διμήνου ο υπουργός δήλωσε σε σχετική ερώτηση στη Βουλή (03.10.2024) ότι: «Η τελική επιλογή μιας από τις εναλλακτικές λύσεις, θα γίνει μετά την άποψη και των τοπικών φορέων, και η όποια επιλογή θα ικανοποιεί άριστα την συγκοινωνιακή αναβάθμιση της σύνδεσης της Δεσκάτης με τον Ε65» αλλά μόλις προχθές ο υφυπουργός υποδομών κ. Ταχιάος τον διέψευσε οικτρά, αποκλείοντας κάθε τέτοια προοπτική,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1.  Έχει ξεκινήσει η διαβούλευση του υπουργείου υποδομών με τους τοπικούς φορείς για τη σύνδεση της Δεσκάτης με τον Ε65, η ενημέρωσή τους για τις εναλλακτικές λύσεις, το κόστος υλοποίησης αυτών και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης; Παρακαλούμε να κατατεθούν στη Βουλή τα στοιχεία που τεκμηριώνουν την υπεσχημένη θεσμική διαβούλευση για το ζήτημα.
  2. Ποιες είναι οι λύσεις που προτείνει το υπουργείο, ποιες οι τυχόν παραλλαγές τους και ποιο το κόστος και το χρονοδιάγραμμα για κάθε προτεινόμενη λύση; Παρακαλούμε να κατατεθεί αναλυτικά η σχετική τεκμηρίωση, μέσα από επίσημες μελέτες και έγγραφα.
  3. Από ποια κονδύλια ή πηγές χρηματοδότησης θα καλυφθεί τελικά η κατασκευή του έργου; Παρακαλούμε, σε περίπτωση ευρωπαϊκών πόρων, να κατατεθούν στη Βουλή τυχόν αιτήματα χρηματοδότησης που έχει καταθέσει το υπουργείο προς τις αρμόδιες ευρωπαϊκές ή διαχειριστικές αρχές καθώς και οποιαδήποτε έγγραφα που να αφορούν ενέργειες της κυβέρνησης σχετικές με τη χρηματοδότησή του, εδώ και 5 χρόνια που υπόσχεται το έργο στους κατοίκους της Δεσκάτης.

 Η Ερωτώσα και Αιτούσα Βουλευτής

Βέττα Καλλιόπη

Προτεινόμενα άρθρα για εσένα

Γνωμες

Τώρα, Κυριάκο τι κάνουμε;

Το τελευταίο τρίμηνο του 2019 αποδείχτηκε “φαρμακερό” για την ελληνική οικονομία καθώς κατέγραψε την εξάντληση των θετικών προσδοκιών που είχε
Γνωμες

Στο κράτος είναι ασυμπτωματικοί και γι’ αυτό δεν τους πειράζετε;

Μπράβο στη ΔΕΗ για τη δωρεά των 5 εκατ. Αλλά δεν καταλάβαμε. Την εκσυγχρονίσαμε… και χαρίζει δικά της ή δικά μας λεφτά;