Νέα εργαλεία και ευκαιρίες ρύθμισης για κόκκινα δάνεια-«Αλλάζουν πρόσωπο» οι εισπρακτικές και τα funds
Περισσότερες ευκαιρίες για ρύθμιση και κούρεμα οφειλών βρίσκουν χιλιάδες δανειολήπτες, μετά τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση στα τέλη του 2023. Ως αποτέλεσμα, το 2024 αυξήθηκε κατά 81% ο αριθμός των οφειλετών που πήραν ανάσα μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού.
Οι βελτιώσεις στο πλαίσιο των ρυθμίσεων συνεχίζονται το 2025, με νέες παρεμβάσεις που θα στηρίζουν περισσότερους οφειλέτες, ακόμα και με voucher για την παροχή συμβουλευτικής καθοδήγησης σε όσους βρίσκονται στα πρώτα στάδια οικονομικής δυσχέρειας. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού αναβαθμίζεται, καθώς και η πλατφόρμα του μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης, ενώ μέσα στη χρονιά αναμένεται και η δημιουργία νέας πλατφόρμας για να παρακολουθούνται οι συναλλαγές των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Νέες ευκαιρίες
Ηδη από τα μέσα του 2024 παρατηρείται σημαντική αλλαγή πλεύσης των εισπρακτικών, που όλο και πιο συχνά επανέρχονται με καλύτερες προτάσεις για τους οφειλέτες, σε εφαρμογή των νέων κανόνων. Το δυστύχημα μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις είναι όταν -τελευταία στιγμή πριν από τον πλειστηριασμό- δανειολήπτες ανακαλύπτουν πως αν απαντούσαν στα τηλέφωνα που τους έκαναν οι εταιρείες διαχείρισης και είσπραξης, θα άκουγαν μια βελτιωμένη πρόταση που δεν την περίμεναν. Οι αλλαγές που επήλθαν στο πλαίσιο ρυθμίσεων πέρυσι οδήγησαν σε εκρηκτική άνοδο των αιτήσεων ρύθμισης εκ μέρους των οφειλετών. Από περίπου 45.000 αιτήσεις ένταξης που είχαν συνολικά υποβληθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια, στο τέλος του 2024 αυτές ξεπέρασαν τις 85.000. Μέσα σε μόλις έναν χρόνο μπήκαν στον εξωδικαστικό περισσότεροι από 40.000 οφειλέτες, με τις αιτήσεις να καταγράφουν άνοδο άνω του 80%.
Αντίστοιχη αύξηση (81%) κατέγραψαν και οι επιτυχείς ρυθμίσεις οφειλών στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συγκριτικά με το 2023. Μέσα στο 2024 έφτασαν «στην πηγή» 16.903 οφειλέτες με χρέη 5,13 δισ. ευρώ έναντι 9.337 το 2023. Κερδισμένοι βγήκαν κυρίως ευάλωτοι οφειλέτες που απέκτησαν νέα «όπλα» για να προστατέψουν το σπίτι και την περιουσία τους. Τουλάχιστον 2.500 ευάλωτα νοικοκυριά επωφελήθηκαν από την υποχρεωτική αυτόματη εφαρμογή της ρύθμισης χωρίς δικαίωμα του πιστωτή να την εμποδίσει, ενώ 140 οφειλέτες γλίτωσαν την τελευταία στιγμή από προγραμματισμένους πλειστηριασμούς, καταβάλλοντας μια σχετικά μικρή προκαταβολή.
Με τις παρεμβάσεις που έγιναν το 2023 από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ο εξωδικαστικός έγινε ευκολότερος και φθηνότερος, προσφέροντας έως 28% μεγαλύτερο «κούρεμα». Τα «κουρέματα» έχουν αυξηθεί (και αναμένεται να έρθουν και περισσότερα).
Επιπλέον ο μηχανισμός παράγει γρηγορότερα ρύθμιση που γίνεται ευκολότερα αποδεκτή από τους πιστωτές, αλλά προσφέρει και προνομιακά χαμηλό επιτόκιο, σταθερό 3% για τα πρώτα τρία χρόνια. Αυτό σημαίνει πολύ λιγότερους τόκους και μικρότερες δόσεις σε σχέση με τα τρέχοντα επιτόκια.
Πρόβλημα ενημέρωσης
Με τους νέους κανόνες, το 2024 οι καταγγελίες οφειλετών για τις εταιρείες διαχείρισης οφειλών έχουν μειωθεί ή μεταβλήθηκαν οι λόγοι που επικαλούνται οι πολίτες. Εξετάζονται ανά μήνα από τη Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και η κατάσταση δείχνει να βελτιώνεται. Οι εταιρείες αρχίζουν να απαντούν ευκολότερα σε αιτήματα οφειλετών και η κατάσταση δείχνει να βελτιώνεται σε σχέση με το 2023.
Από την άλλη πλευρά, μέσα από μια πιο συστηματοποιημένη και διαφανή διαδικασία, πολλοί οφειλέτες κατάλαβαν ότι πρέπει να διευθετήσουν την οφειλή τους, η οποία μπαίνει σε ένα πλαίσιο ρύθμισης καθώς, πλέον, μπορούν να δουν στην οθόνη του υπολογιστή τους όλα τα στοιχεία της οφειλής.
Παρά την πρόοδο, όμως, τα προβλήματα παραμένουν. Στο οικονομικό επιτελείο τα παρακολουθούν και σχεδιάζουν να επιφέρουν νέες παρεμβάσεις στο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών.
Για παράδειγμα, αν και οι εταιρείες διαχείρισης υποχρεώθηκαν να ενημερώνουν τον οφειλέτη για κάθε μεταβολή του δανείου του και να προσφέρουν προσωποποιημένη πληροφόρηση για την κατάσταση του χρέους του, πολλοί εξακολουθούν να μη βρίσκουν τα στοιχεία που χρειάζονται. Σε κάποιες περιπτώσεις, δε, οι εταιρείες επικαλούνται «τεχνικό πρόβλημα» στα συστήματά τους.
Και όταν λαμβάνουν την πληροφόρηση που θέλουν όμως, οφειλέτες αμφισβητούν ότι χρωστούν το ποσό που αναφέρει η εταιρεία. Προβλήματα ανακύπτουν κυρίως σε δάνεια που άλλαξαν χέρια (τράπεζες, funds κ.λπ.) κατά τη μετάπτωση των στοιχείων από τα συστήματα της μιας εταιρείας στην άλλη ή και σε δάνεια που έτυχαν επιδότησης, περιόδου χάριτος, αναστολής πληρωμής κ.λπ.
www.newmoney.gr