Δυτική Μακεδονία: Πρόγραμμα για την ψυχολογική στήριξη των μαθητών και την διαχείριση του άγχους


Τους τελευταίους τέσσερις μήνες κάτι διαφορετικό συμβαίνει στις σχολικές μονάδες της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
Από την Σιάτιστα η δημοσιογράφος της ΕΡΤ Δέσποινα Αμαραντίδου, παρακολουθεί ένα ιδιαίτερο μάθημα, με μεγάλη αξία, εκτός εκπαιδευτικού προγράμματος.
Στο Καρπερό και την Δεσκάτη Γρεβενών, δυο τόσο απομακρυσμένα σημεία της επικράτειας, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, συμμετέχουν στο ενημερωτικό και συμβουλευτικό πρόγραμμα «ενισχύοντας την νέα γενιά με εφόδια ψυχής». Όπως εξηγεί η Όλγα Πουταχίδου, παιδοψυχολόγος και αντιπεριφερειάρχης παιδείας και αθλητισμού, πρόκειται για μια δράση της περιφέρειας γύρω από την διαχείριση του άγχους των εξετάσεων, την οπαδική βία, τον σχολικό εκφοβισμό, που απευθύνεται σε 35.000 μαθητές σε 474 σχολικές μονάδες.
Στόχος να επικοινωνήσουμε με τους μαθητές. Δείχνουν ενδιαφέρον γιατί τους αφορά άμεσα και για όσα ρωτούν είναι όσα τους απασχολούν.
Οι αρνητικές σκέψεις δημιουργούν το άγχος, λέει η κ. Πουταχίδου. Η συμπτωματολογία του άγχους είναι περίπου η ίδια και τα παιδιά δείχνουν εμπιστοσύνη, συζητούν και προσπαθούν να το διαχειριστούν.
Σε όλη την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας γίνονται συζητήσεις με πολλές θεματικές ενότητες που αφορούν όλα τα προβλήματα που απασχολούν την μαθητική κοινότητα. Ένα πρόγραμμα, τα αποτελέσματα του οποίου θα γίνουν σύντομα ορατά και για το οποίο δείχνουν ενδιαφέρον και άλλες Περιφέρειες.
Εκείνο που βαραίνει στην συμπεριφορά των παιδιών είναι το οικογενειακό περιβάλλον, που τα πιέζει ποικιλοτρόπως. Οι γνωστές κουβέντες «διάβασες; πως τα πήγες στο φροντιστήριο; μη χαζεύεις», είναι κάποιες από εκείνες που φορτίζουν τους μαθητές. Βρίσκονται μπροστά στις εξετάσεις, τις πρώτες από πάρα πολλές ενώπιον των οποίων θα βρεθούν στην υπόλοιπη ζωή τους. Όταν το άγχος μιας πιθανής αποτυχίας φαντάζει “βουνό”, τότε η ίδια ψυχολογία θα τους ακολουθεί όταν θα βρίσκονται προ κρίσεων στην υπόλοιπη ζωή τους.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές επιλέγουν την εύκολη οδό. Εάν καθ’ όλη την διάρκεια των μαθητικών τους χρόνων τα παιδιά φρόντιζαν να κατανοήσουν και όχι να παπαγαλίσουν θα γλύτωναν από κόπο και άγχος. Προϋπόθεση για την κατανόηση είναι η θέληση να μάθουν. Εφ’ όσον ένα παιδί “του ειδέναι δεν ορέγεται”, και βλέπει τις εξετάσεις ως προθάλαμο επαγγελματικής εξέλιξης, η συνέχεια δεν θα του προσφέρει την ικανοποίηση που αναζητά. Μια θέση στην λίστα των επιτυχόντων δεν αποτελεί εχέγγυο εκπλήρωσης των ονείρων. Οι μετριότητες που κατακλύζουν τον πλανήτη προέρχονται από αδιάφορους, οι οποίοι μένουν στα επιφαινόμενα, αγνοούν την αριστοτελική ευδαιμονία.