Ελλαδα

Ανείπωτη τραγωδία ανοιχτά της Πύλου: Φόβοι για εκατοντάδες θύματα στο ναυάγιο, τριήμερο εθνικό πένθος και ερωτηματικά

Διαστάσεις ασύλληπτης τραγωδίας λαμβάνει το ναυάγιο του αλιευτικού που μετέφερε μετανάστες από τη Λιβύη στην Ιταλία: Τριήμερο Εθνικό Πένθος για τα θύματα που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, είναι εκατοντάδες.

Έως το πρωί της Πέμπτης 79 άνθρωποι έχουν ανασυρθεί νεκροί από τη θαλάσσια περιοχή 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου, όπου βυθίστηκε το σκάφος που είχε αναχωρήσει από το Τομπρούκ της Λιβύης με σκοπό να φτάσει στην Ιταλία.  Λίγο πριν τις 7 το πρωί σκάφος του Λιμενικού μετέφερε στο λιμάνι της Καλαμάτας τις υπόλοιπες 39 σορούς των μεταναστών που βρήκαν τραγικό θάνατο στα ανοιχτά της Πύλου, ενώ οι πρώτες 40 σοροί έφτασαν στο λιμάνι της πόλης τα μεσάνυχτα.

Την ίδια ώρα, οι διασωθέντες είναι μέχρι στιγμής 109, ενώ άγνωστος παραμένει ο συνολικός αριθμός των επιβαινόντων. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των διασωθέντων πρόκειται για 600 έως 750 άτομα. Όπως σημειώνει το Λιμενικό, κατά τον εντοπισμό τους κανένας εκ των διασωθέντων δεν έφερε σωστικό εξοπλισμό.

Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν πως από την Τρίτη το βράδυ έως και τα ξημερώματα της Τετάρτης, το πλοίο ήταν ακυβέρνητο, ενώ πιθανότατα ο κυβερνήτης το είχε εγκαταλείψει. Μάλιστα, αναφορές θέλουν τους επιβαίνοντες – πριν το ναυάγιο και συγκεκριμένα όταν τους πλησίασε εμπορικό πλοίο – να ζητούν μόνο νερό και τίποτε άλλο, ούτε και βοήθεια από την Ελλάδα και από τα παραπλέοντα σκάφη. Ωστόσο, άλλη μαρτυρία κάνει λόγο για αποπροσανατολισμένους και φοβισμένους ανθρώπους που θεώρησαν ότι κινδυνεύουν και αντέδρασαν:

H κατάσταση περιπλέχθηκε όταν ένα πλοίο πλησίασε το σκάφος, έδεσε σχοινιά σε δύο σημεία του σκάφους και άρχισε να πετάει μπουκάλια με νερό. Οι μετανάστες αισθάνθηκαν μεγάλο κίνδυνο, καθώς φοβόντουσαν ότι τα σχοινιά θα μπορούσαν να προκαλέσουν ανατροπή του πλοίου και ότι η προσπάθεια επί του σκάφους για να πάρουν νερό θα μπορούσαν να προκαλέσουν τη βύθισή της. Για το λόγο αυτό, απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το πλοίο για να αποφύγουν ένα ναυάγιο.

Με τα λόγια αυτά σε ανάρτησή της στο Facebook η ακτιβίστρια Ναουάλ Σουφί – η οποία δηλώνει πως ήταν η πρώτη που ενημέρωσε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές – εξηγεί την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν οι μετανάστες πάνω στο πλοίο το οποίο βυθίστηκε τελικά σε διεθνή ύδατα ανοιχτά τη Πύλου.

Στην αίθουσα επιχειρήσεων του Λιμενικού σήμανε συναγερμός χθες Τετάρτη, καθώς το πλοίο άρχισε να παίρνει κλίση μέχρι που άρχισε να κάνει κλυδωνισμούς.

To χρονικό της ανείπωτης τραγωδίας

Τα γεγονότα όπως καταγράφηκαν στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και δόθηκαν στη δημοσιότητα:

Χθες το πρωί 13/6 γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ.

Το Λιμενικό Σώμα προέβη στη διαδικασία επαλήθευσης. Ελικόπτερο του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. απογειώθηκε περί τις 13:50 από Μυτιλήνη με προορισμό το αλιευτικό σκάφος.

Στις 15:35 εντοπίστηκε το αλιευτικό σκάφος από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα αυτού.

Αμέσως μετά τον εντοπισμό από το ελικόπτερο, ενημερώθηκαν τα παραπλέοντα στην περιοχή πλοία και τους ζητήθηκε να αλλάξουν πορεία και να ενημερώνουν το ΕΚΣΕΔ για τις κινήσεις και την εν γένει κατάσταση του αλιευτικού σκάφους.

Ταυτόχρονα δόθηκε εντολή σε πλοίο 40 μέτρων του Λιμενικού Σώματος να αποπλεύσει από τα Χανιά Κρήτης προς το Ιόνιο και την περιοχή του αλιευτικού.

Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.

Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.

Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.

Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε – όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.
Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».

Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.

Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.

Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.

Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα

Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).

Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.

Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης.

www.dikaiologitika.gr

Προτεινόμενα άρθρα για εσένα

Ελλαδα

Εκπτώσεις 2020: Πότε ξεκινούν, όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Εκπτώσεις 2020: Οι χειμερινές εκπτώσεις του 2020 ξεκινούν τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν μέχρι και το Σάββατο 29
Ελλαδα

Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία: Άκρως επικίνδυνο το τζάκι

Για τους κινδύνους της αλόγιστης χρήσης τζακιού προειδοποιεί η Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία σε ανοικτή της επιστολή. Με ανοιχτή επιστολή η