Δυτ. Μακεδονια

Ανοίγει ο δρόμος για τον 3ο διαγωνισμό για standalone μπαταρίες – Υπογράφεται η Υπουργική, τέλη Οκτωβρίου οι προσφορές – Ανησυχία στο ΥΠΕΝ για τις καθυστερήσεις στην αποθήκευση

«Ξεκλειδώνει» η διενέργεια του τρίτου διαγωνισμού για την επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση standalone μπαταριών, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, ακόμη και μέσα στην εβδομάδα πρόκειται να υπογραφεί η απαραίτητη Υπουργική Απόφαση. Με τη δημοσίευσή της, η ΡΑΑΕΥ θα μπορέσει να προχωρήσει στην προετοιμασία της προκήρυξης, η οποία θα δημοσιευθεί σε ΦΕΚ μετά την έγκρισή της από την Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής.

Όπως προβλέπει το σχήμα στήριξης, από τη δημοσίευση της προκήρυξης και μέχρι την εκπνοή της προθεσμίας για την υποβολή προσφορών, θα πρέπει να μεσολαβήσουν τουλάχιστον 6 εβδομάδες. Ως συνέπεια, η κατάθεση των φακέλων των ενδιαφέρομενων επενδυτών τοποθετείται προς το τέλος Οκτωβρίου.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός θα αφορά αυτόνομες μονάδες διάρκειας 4 ωρών (MWh/MW), με τη δημοπρατούμενη ισχύ να έχει οριστεί στα 300 Μεγαβάτ. Θα μπορούν να λάβουν μέρος έργα τα οποία προορίζονται για εγκατάσταση στις πρώην λιγνιτικές περιοχές, δηλαδή στη Δυτική Μακεδονία και τον Δήμο Μεγαλόπολης, στις οποίες πρόκειται να προστεθεί και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης.

Οι μπαταρίες που θα προκριθούν από τη δημοπρασία θα λάβουν επενδυτική ενίσχυση, δηλαδή στήριξη στο CAPEX. Όπως έχει γράψει το energypress, η επιδότηση θα καθοριστεί στα 100.000 ευρώ ανά Μεγαβάτ, όσο ήταν δηλαδή στον δεύτερο διαγωνισμό για δίωρες μονάδες. Παράλληλα, στον τρίτο διαγωνισμό δεν θα ισχύσει το φίλτρο «ιδιοκτησιακής διασποράς» που εφαρμόστηκε στις δύο προηγούμενες δημοπρασίες, για την πριμοδότηση έργων συνολικής ισχύος έως 100 Μεγαβάτ.

Πρόκειται για το τελευταίο «κύμα» έργων που θα δρομολογηθεί με στήριξη σε CAPEX και OPEX, καθώς όπως έχει γράψει το energypress, το ΥΠΕΝ πρόκειται να θέσει σε εφαρμογή σχέδιο για την ενίσχυση της αποθήκευσης χωρίς ενίσχυση, με αποκλειστικά αδειοδοτικά κίνητρα. Πάντως, όσον αφορά τόσο τα επιδοτούμενα έργα όσο και τις μονάδες που θα δρομολογηθούν μέσω του σχεδίου, όπως επισημαίνουν υψηλόβαθμα στελέχη του ΥΠΕΝ, υπάρχει έντονος προβληματισμός για καθυστερήσεις που μεταθέτουν ακόμη αργότερα τη διείσδυση της αποθήκευσης στο εγχώριο σύστημα.

Σε αυτό το πλαίσιο, εκφράζονται σκέψεις για το ενδεχόμενο να πραγματοποιηθεί επιτελική σύσκεψη στο υπουργείο για το θέμα. Σκοπός της σύσκεψης θα είναι να αναζητηθούν τρόποι ώστε να «τρέξουν» πιο γρήγορα οι σχετικές επενδύσεις.

Όσον αφορά τις επιδοτούμενες standalone μπαταρίες, η ανάγκη επιτάχυνσης προκύπτει εξ αντικειμένου από το ότι η επενδυτική στήριξη χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, γεγονός το οποίο σημαίνει πως τα έργα και των τριών διαγωνισμών θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025. Με τα έως τώρα, όμως, αυτός ο χρονικός ορίζοντας φαντάζει εφικτός μόνο για τα πρώτα έργα των διαγωνισμών – για κάποια από τα οποία (όχι ωστόσο όλα) έχει ήδη γίνει η παραγγελία του απαραίτητου εξοπλισμού.

Όπως είχε αναδείξει το energypress, για την επίσπευση υλοποίησης των μονάδων του πρώτου διαγωνισμού είχε πραγματοποιηθεί τον περασμένο Φεβρουάριο συνάντηση εργασίας στο ΥΠΕΝ, με πρωτοβουλία της υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, και τη συμμετοχή του γενικού γραμματέα Αριστοτέλη Αϊβαλιώτη.

Όσον αφορά τα έργα του δεύτερου διαγωνισμού, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, μία σημαντική μερίδα δεν έχει προχωρήσει αδειοδοτικά στον απαιτούμενο βαθμό, καθώς για παράδειγμα υπάρχουν έργα που δεν έχουν λάβει ακόμη όρους σύνδεσης. Μάλιστα, το ΥΠΕΝ σχεδίαζε να πραγματοποιήσει τον Ιούλιο και δεύτερη συνάντηση εργασίας -με τους επενδυτές που είχαν προκριθεί από τις δύο πλέον δημοπρασίες- χωρίς ωστόσο αυτό να καταστεί εφικτό.

Στην περίπτωση του σχεδίου προώθησης της αποθήκευσης, όπως είναι φυσικό, δεν υπάρχουν οι ανελαστικές προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Ωστόσο, και σε αυτή την περίπτωση πρόθεση του ΥΠΕΝ είναι να επιταχύνει στις σχετικές διαδικασίες, καθώς οι μπαταρίες (είτε standalone είτε behind the meter) αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά αντίδοτα στις περικοπές ΑΠΕ, με τη «μεταφορά» σημαντικού μέρους της περίσσειας «πράσινης» παραγωγής σε ώρες της ημέρας που υπάρχει ζήτηση για να καλύψει. Επομένως, με δεδομένο ότι οι περικοπές πρόκειται να ενισχυθούν ήδη από το φθινόπωρο, με την ηλέκτριση ολοένα περισσότερων έργων ΑΠΕ, η όσο το δυνατόν πιο εμπροσθοβαρής εγκατάσταση μπαταριών είναι κρίσιμη για την οικονομική βιωσιμότητα των επενδύσεων.

energypress.gr

Προτεινόμενα άρθρα για εσένα

Δυτ. Μακεδονια

Έκτακτο δελτίο καιρού και για τη Δυτική Μακεδονία

Σύμφωνα με το Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων καιρικών φαινομένων που εξέδωσε η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ), νέα επιδείνωση θα παρουσιάσει ο
Δυτ. Μακεδονια

Προσωρινή απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των φορτηγών αυτοκινήτων ωφέλιμου φορτίου άνω του 1,5 τόνων

Από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Μακεδονίας ανακοινώνεται η κατάσταση στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ανά Διεύθυνση